M13 I M16 SA CRNOG VRHA

Crni Vrh nije tako daleko od Jagodine, 15-20min spore vožnje. Ispred zadnjeg sela (Gornji Mišević) do kog vodi asfalt sam parkirao auto i montirao teleskop. Nasred puta. Naravno da te noći niko nije prošao...
Vreme je bilo veoma transparentno, Mlečni Put se protezao od severnog do južnog horizonta. I ne samo što se videlo to već su i tamne trake prašine na ekvatoru Galaksije bile vrlo lako uočljive. Nikad dosad nisam uživo video rebrastu strukturu u obliku kičme koja se uglavnom nalazi u sazvežđu Aquila-e (Orla).
Naravo da je trebalo platiti danak takvoj transparenciji i to u vidu stabilnosti slike. Svaka zvezda na nebu je treperila, bila ona u zenitu ili bliže horizontu.

Objekat koji je snimljen prvo bilo je jato M13 u Herkulesu. Uz malo sharpening filtera u PS-u izvukao sam prečnik detalja u jezgru, iako to na početnom TIF-u nije bilo tako.



Drago mi je da se na ovom finalnom zbiru 41 slike po 20sec svaka i ISO800 vide i periferne galaksijice sa solidnim detaljima. Konkretno NGC6207 ima ne baš tešku magnitudu 11.6 i površinski sjaj 12.9 premda je teška za vizuelno lovljenje. Razlog koji najviše stoji je činjenica da ta galaksija nema jasno definisano i sjajno jezgro.
Ovde se NGC6207 nalazi u donjem levom uglu.

Nakon M13 sam se zabavljao drizzle eksperimentom na M57, što se nalazi u posebnom postu.
Pošto mi je to odnelo najviše vremena ostalo je još malo mogućnosti za još neki objekat. Rešio sam čisto probno nešto da snimim na jugu i izbor je pao na Eagle nebulu (M16). Smeštena u Zmiji (Serpens) nebula sadrži rasejano jato koje se prvo uočava. Pažljivijim pogledom se vidi da sa samom klasterom nešto nije u redu: oko njega se nalazi fina prozračna maglina.
Pošto je prolazak zraka kroz debele naslage nestabilnih vazdušnih masa učinio svoje konstatovao sam da je nisko na jugu nemoguće fokusirati teleskop. Oko 20min sam metodom proba/pokušaj/psovka izgubio, skoro da sam istrošio rezervnu bateriju pre samog snimanja. Na kraju je snimljeno, najbolje što je moglo, 36 snimka po 20sec, ISO1600. Sem fokusa malo sam frljnuo i balans boja ali ova M16 je više-manje proba jer taj objekat nikad nisam snimao.

Коментари