U POTRAZI ZA M64

Black eye ili M64 je jedna od interesantnijih galaksija na severnom nebu. Ne spada baš u cirkumpolarne objekte tako da postoji vreme kad se snimaju objekti u Coma Berenices: zima i proleće. Pošto sam ja to propustio ove godine ovo je trebalo da bude zadnji pokušaj do sledeće zime.
Rekoh trebalo.

Sa zadovoljstvom sam našao ogromno jato Mel111, vidljivo pre svega dvogledom i golim okom. Jako retko posmatram (izuzev dok tražim objekte) pa mi je ovo došlo kao neko otkrovenje - gomila sjajnih zvezda na malom prostoru. Na zapadnom kraju jata postoje dve bliske zvezde približnog sjaja koje su mi bile orijentir. Nekoliko vidnih polja od centra jata preko te dve zvezde se nalazi M64 ali...
Na pola puta do tamo sam našao ogromnu galaksiju za koju sam isprva pomislio da je M64. Ispostavilo se da nije, njena struktura je potpuno drugačija. Prva probna ekspozicija 30sec i ISO3200 su pokazali kompletnu spiralnu strukturu (i crveno nebo, zbog preeksponiranosti) tako da sam ekspresno odlučio da promenim objekat snimanja.

Transparencija je bila za medalju tako da sam snimio samo 19 lightova po pola minuta na ISO1600. Nadalje je gomilu detalja samo trebalo izvući iz šuma...



Centralna galaksija ima magnitudu 9.4; sjanost površine je 14.00mag/arcsec i ugao pod kojim je gledamo 35 stepeni. Radi se o poprilično velikoj galaksiji (prečnik jezgra je 9 minuta a cele galaksije 12) tako da je čudno što je Messier promašio.
Manja galaksija sa leve strane je NGC4712 magnitude 12.8 koju gledamo skoro sa strane. Gore desno je NGC4747 koja je iskrivljena zbog interakcije sa najvećom galaksijom iz kadra: NGC4725. Na ovoj slici se to ne vidi zbog previše kratke ekspozicije i mnogo LP-a.
Više sreće iduće godine.

Коментари