ORION IZNAD RTNJA

Jedna od fotogeničnijih srpskih planina je upravo Rtanj, pre svega zahvaljujući svom izolovanom grebenu koji raste iz relativno niskih okolnih brežuljaka. Sasvim je i logično što o ovoj planini kolaju razne neobične priče; po pravilu natprirodne. Svega ima tamo, i vojnih baza i vanzemaljaca...
Da, i oblik piramide nije slučajan (a pogledajte malo bolje, nema ni govora o piramidi) a tek kako je Rtanj nastao - ljubitelji raznoraznih zavera će vam ispričati gomilu pričica na tu temu.

Mene epska fantastika ne zanima, izuzev ako nije u pitanju Tolkin. A za sve ovo vreme sam (za razliku od zagovornika epske fantastike) par desetina puta bio do vrha i nazad, nekad potpuno sam i to noću. Naravno da ništa čudno nisam video, inače više nikad ne bih sam otišao tamo.

Ako hoćete noću da snimite Rtanj najbolje je da birate mesta u dolini pored magistralnog puta Paraćin-Bor. Međutim, tu se krije vrlo konkretna opasnost: u jesenjim i zimskim mesecima dolina često bude prava močvara i to prekrivena snegom. Nikakav problem krenuti preko livade, problem je upasti u baru koju skriva sneg.

Dok sam se približavao Rtnju iz Paraćina video sam da je nebo puno neprobojnih oblaka. Tek oko Čestobrodice se razvedrilo i bilo je jasno da će moći da se snima. Vetar je bio prilično jak i stoga nije bilo magle. Nakon što sam se smestio okinuo sam probnu fotku izlazećeg Oriona iznad same planine. Ekspozicija je bila minut, ISO800, 20mm objektiv na f2.8:


Koristio sam CPL koji je itekako koristan u slučaju mesečine. On zapravo dosta potamni nebo (na isti način kao i danju) i samim tim zemlja dobije bar jednu blendicu više. Jedino nisam mogao da biram položaj Meseca, pa je zato jasno vidljiv gradijent tj svetlije je desno.
Orion sam ovde naglasio jeftinim trikom, ko je ljubitelj analogije može i danas da potraži nešto što bi dalo taj efekat - fog filter.


Dakle, to je jedna jedina slika i sa isključenom redukcijom šuma.Vrlo često redukcija nije ni potrebna, a u startrails fotografiji je apsolutno štetna - ukida nam 50% zvezdanih tragova i pretvara ih u isprekidane crtice.
Pošto su me oblaci iznenada zaskočili snimljeno je samo pet sličica po 4min. Nakon što je sve složeno u PS-u dobio sam ovo:


Odmah se vidi razlika između stakiranja i pojedinačne slike: stakirana nema šum, ima nešto veći raspon i življe boje. Poenta je u tome što stakiranu možete više pritegnuti u obradi i opet dobiti vrlo pristojan rezultat. Mislim da je vrlo pohvalan rezultat dobiti ovako malo šuma na efektivno izlaganje od 20min.
Valjda će da me zapaze jednog dana Canonovi menadžeri...

Коментари

  1. Bravo za fotografije! Da li si možda svraćao do Krivog Vira?

    ОдговориИзбриши
  2. Nisam, Krivi Vir je u dolini i ne vidi se odatle Rtanj. Ali, koliko sam video, tamo je sinoć bila magla gusta kao testo.

    ОдговориИзбриши
  3. Ja sam iz Krivog Vira. Evo ti moja galerija na Panoramio pa mozes da vidis sa koje lokacije se bolje vidi Rtanj. http://www.panoramio.com/user/pedjastudio

    ОдговориИзбриши
  4. Odlične sličice, a i lokacije su zaista predivne :-)
    Bio sam više puta u Krivom Viru, jako fotogenično mesto - jedne sam zime i zaglavio auto tamo, pa sam se jedva otpetljao... Vredi svratiti. Što se tiče mesta sa kog se Rtanj najbolje vidi, mislim da je najbolji pogled sa prevoja (vrha) Čestobrodice, tj pored magistrale. Doduše, nisam tamo svraćao ali mislim da ne bi bilo problem naći neko mesto. Ovo naravno zavisi šta se slika odnosno iz kog pravca. Trenutno najbolji izlazak Sunca iznad Rtnja je upravo sa Čestobrodice; za mesec dana će se to pomeriti.

    ОдговориИзбриши
  5. Hajde sledeci put kada budes u prolazu, javi se pa da organizujemo neko druzenje. Trenutno nisam u Krivom Viru, ali bicu u prvoj polovini januara.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар